Proponujemy Państwu cykl artykułów w postaci wywiadów z pracownikami banków, którzy w tych artykułach zachowują anonimowość zarówno swoich nazwisk, jak i nazwy banku lub banków, w których pracują lub pracowali. Ich obserwacje i komentarze mogą być cennym źródłem informacji o pracy w sektorze bankowym. Serdecznie zapraszamy do lektury.

Zacznę naszą rozmowę od prowokacyjnego pytania. Czym się różni klient banku od klienta, który korzysta z usług pośrednika kredytowego?

Przed moją pracą w oddziale bankowym prowadziłam przez kilka lat pośrednictwo kredytowe. Mam więc doświadczenie i wiedzę, aby spróbować odnieść się do tej kwestii, choć jest to problem dosyć złożony. Przede wszystkim z usługi pośrednika korzystają trochę inni klienci tj. tacy, którzy odczuwają pewien respekt przed bankowym drylem. Przestronne i nowocześnie urządzone wnętrza, elegancka obsługa... to może onieśmielać. Ale to nie wszystko. Do pośredników trafiają przede wszystkim ludzie, którzy wiedzą lub są przekonani, że otrzymają usługę dającą większą szansę na uzyskanie kredytu.

Dlaczego?

Przede wszystkim pośrednik współpracując z wieloma bankami nie ogranicza się do jednej oferty. Jeśli klient nie otrzymuje oferty w jednym banku, to sprawdza możliwości także w innych bankach, a jeśli i tam nic nie wyjdzie to ma w zanadrzu jeszcze propozycję pożyczek pozabankowych. Nierzadko widzi się reklamy wyklejone na witrynach informujące np. o dziesięciu i więcej bankach w jednym miejscu. To niewątpliwa przewaga nad usługą w oddziale bankowym.

Klient jednak otrzymuje droższą usługę. Kredyt u pośrednika jest droższy niż bezpośrednio w banku...

To prawda, choć czasami różnica jest nieznaczna. To oczywiście zależy od formy współpracy jaką ma pośrednik z bankiem. Jeśli ma umowę o współpracy podpisaną bezpośrednio z bankiem, różnica w cenie kredytu jest niewielka. Jeśli współpraca jest nawiązana za pośrednictwem jakiejś firmy brokerskiej, to cena jest wyższa. Wtedy wszyscy muszą zarobić. Cena nie jest jednak czynnikiem decydującym. Najważniejsza jest dostępność kredytu.

Zgadzam się, choć jest to uproszczenie, gdyż dotyczy przede wszystkim klientów, którzy nie mogą grymasić. Osoby z wysoką zdolnością kredytową, z dużymi dochodami, są zdecydowanie bardziej wymagającymi klientami.

Ale tacy rzadko udają się do pośrednika. Oni mają pełną świadomość, że każdy bank chciałby ich finansować, że mogą kręcić nosem i oczekiwać jak najlepszej oferty. Również pod względem ceny.

Jednak jest jeszcze inny aspekt poruszanego przez nas tematu. Zadam pytanie trochę inaczej. Dlaczego ten sam Jan Kowalski, który odwiedzi bank i pośrednika, który z tym samym bankiem współpracuje, otrzymuje u pośrednika ofertę niższego kredytu niż w banku? Dla sprecyzowania dodam, że chodzi mi o kwotę netto, a więc bez dodatkowych marż i prowizji, które stanowią cenę udzielanego kredytu.

Kiedy prowadziłam pośrednictwo kredytowe bardzo mnie to irytowało. Teraz wiem na czym polega ta różnica. W banku klient jest poddany ścisłym bankowym procedurom. Pracownicy postępują według rygorystycznych zasad, które minimalizują ryzyko. Ponadto, prawie każdego dnia poddawani są szkoleniom i ocenie ze strony oddelegowanych do tej roli departamentów centrali banku. Po stronie pośrednika tych zasad nie ma, standardy są inne. I w związku z tym, ten sam Jan Kowalski nie jest identycznym klientem. Bank go nie widzi, bank z nim nie rozmawia, musi zaufać pośrednikowi. Niższa oferta kredytu netto jest więc minimalizowaniem ryzyka. To nie oznacza jednak, że banki nie chcą współpracować z pośrednikami. Gdyby tak było, nie byłoby pośredników kredytowych.

Dlaczego zatem porzuciła pani własny biznes i przeniosła się do oddziału banku.

Prowadząc pośrednictwo kredytowe postanowiłam podnieść swoje kwalifikacje zawodowe. Studiowałem bankowość, a w związku z tym, że wspomniany na początku naszej rozmowy - specyficzny dryl bankowy, bardzo mi odpowiadał, postanowiłam go poczuć na własnym ciele. I tak zostało, czuję się z nim dobrze.

Dziękuję za interesującą rozmowę.

Wywiad przeprowadził: Tomasz Jaworski, autor publikacji w różnych tytułach prasowych.

Przedsiębiorco, sprawdź ofertę kredytową, jaką ma dla Ciebie bank.
Usługa gratis.
+48 603 622 408
+48 669 555 546
czestochowa.finansowa@gmail.com